Kánikula, hőség, forróság - mit csináljunk?

Kánikula, hőség, forróság - mit csináljunk?

A nyári időszakban nálunk minden évben beköszönt több olyan időszak is, amikor a hőmérséklet napközben tartósan meghaladja a 30 fokot, sőt időnként a 35 fokot is túllépi. Szervezetünk számára megkönnyíthetjük a meleg idő okozta stressz elviselését, ha megfogadjuk az alábbi hasznos tanácsokat és lehetőleg kerüljük azokat a dolgokat, amelyeket a nem javasoltak közt említünk.
Vigyázz magadra, vigyázzunk egymásra!
  

Mit tehetünk, hogy elviselhetőbb legyen a meleg? Mit együnk, igyunk?

- Fogyasszunk sok folyadékot!
A szokásos napi adagunknál 1-2 literrel több folyadékra van ilyenkor szükségünk. A folyadék nagy részét víz, lehetőleg ásványvíz képezze, ezzel is pótolva testünk só vesztését!
- Igyunk hűtött folyadékot!
Ne hűtsük fagypont közelébe az innivalót, hisz azzal könnyen egy nem kívánt torokgyulladást idézhetünk elő! 
- Hűtsük nedves textíliákkal a lakást!
A párolgó víz hőt von el a környezettől, ezzel hűti a levegőt, így pár fokkal csökkenteni tudjuk a lakás hőmérsékletét.
- Szellőztessünk hajnalban, illetve késő este!
- Napközben árnyékoljuk a lakás ablakait!
Legjobb a redőny, de megfelelő lehet a reluxa, vagy egy vastagabb függöny is.
- Reggel, vagy este öntözzük meg a virágokat, a kertet!
Az esti öntözés hatékonyabb, hisz az alacsonyabb hőmérséklet miatt kevesebb víz párolog el, több marad a talajban, növényeinknek több idejük marad a víz felszívására.
- Aludjunk vékony takaróval!
Fedetlen, meztelen testtel semmiképp se, mert könnyen megfázhatunk a meleg idő ellenére.
- Szabadban végzett testedzésre, sportolásra szintén a kora reggeli, vagy az esti időszakot válasszuk!
- Zuhanyozzunk naponta többször, ezzel is hűtve testünket!
Nem szükséges hideg, vagy langyos vizet használni, mindenki a számára kellemes hőmérsékletet válassza! Fürdés után hagyjuk elpárologni testünkről a vízcseppeket, hisz azok tovább hűtik a bőr felületét!
- Fagyasszunk le PET palackokba (lehetőleg sós) vizet, azt állítsuk a ventilátor elé, így az a hidegebb levegőt fogja keringetni a lakásban! 
- Strandon, vízbe ugrás előtt, hűtsük le testünket!
- Viseljünk világos színű ruhákat!
- Hordjunk kalapot, kendőt ezzel is védve hajunkat!
- Védjük szánkat is a leégéstől!
- Konyhai sütés, főzés helyett grillezzünk inkább a kertünkben, a szabad ég alatt (csak óvatosan a tűzgyújtással!!!!)
- Együnk könnyen emészthető, zsírmentes ételeket!
 

Mit nem ajánlott csinálni a meleg időben?

- Délelőtt 11 és délután 3 óra között lehetőleg ne tartózkodjunk a napon, strandon is inkább húzódjunk árnyékba ebben az időszakban!
Nem csak a nagy meleg, hanem az erős UV sugárzás miatt is. 
- Fedetlen fővel ne tartózkodjunk a napon, hőgutát kaphatunk!
Tünetek: fejfájás, hányinger, láz, eszméletvesztés.
- Ne igyunk alkoholt (vagy csak keveset)!
- Ne igyunk forró teát!
A túl meleg folyadék inkább káros, mint hasznos szervezetünknek, hisz nem csökkenti, hanm éppen hogy növeli a felmelegedett testünk hőmérsékletét.
- Ne igyunk cukrozott italokat!
A cukor vízhajtó hatású, könnyen kiszáradhatunk.
- Ne igyunk sok kávét!
- Evés (ebéd) után 1-2 óráig a strandon ne menjünk a vízbe!
Az emésztés során kitáguló hasi erek vérnyomáscsökkenést okoznak, amit fokoz a hideg víz.
- Ne süssünk, főzzünk a konyhában!
- Ne együnk nehéz, zsíros ételt!
- Ne együnk fagyasztott ételeket!
- Ne hagyjunk gyereket, házi kedvencet zárt autóban a tűző napon!
- Házi kedvenceinket ne délben sétáltassuk!
- Ne hagyjuk telefonunkat, öngyújtónkat az autóban!
A magas hőmérséklet tönkreteheti ezeket, robbanásveszélyt is okozhat.
- Ne állítsuk magas fokozatra a klímát az autóban! Kiszállás előtt hagyjuk kissé felmelegedni a járművet!
- Kirándulás közben ne gyújtsunk tüzet!

Tavaszi fáradtság